събота, 14 юли 2012 г.

ИНФОРМИРАНИЯТ ПОТРЕБИТЕЛ ОПРЕДЕЛЯ ИКОНОМИКАТА

32,5 на сто от българските граждани се жалват, че поне няколко пъти са пострадали като потребители, а 14,7% признават, че потребителските им права се погазват често. Това прави половината от населението в България, което се оказва потърпевшо в  качеството си на потребител. Същевременно едва 9,5% от анкетираните са потърсили съдействието на правозащитни организации. 72 % от хората не са информирани кои закони и наредби ги защитават като потребители. 
Изводите са от социологическо проучване на агенция “Естат”, направено от 3 до 5 март 2012 г.
Само през последната година в Клуб “Защита на потребителя” към Читалище “Умение-2003” са разгледани 200 жалби на граждани. Най-често потребителите се оплакват от подвеждащи промоции, некоректност от страна на монополистите по водоснабдяване и електроразпределение, мобилни оператори, производители на хранителни стоки и др.
Факт е, че повечето хора търсят съвет като потребители само, когато вече са се сблъскали със сериозен проблем.
Практиката ни показва, че конфликти възникват и поради това, че купувачът не се е запознал предварително с инструкцията за употреба на електроуреда или пък с договора с мобилния оператор, например.
Информираните потребители са ключови играчи в икономиката. Потребителите представляват силна група на пазара, която не може да бъде пренебрегвана от производители и търговци, могат да изискват и да налагат политики. Осъзнаването на собствената им сила е една от целите на потребителското образование.


·    Мак Доналдс си навлече гнева на потребителите, които отказаха да купуват хамбургери в опаковки от стиропор поради съдържащите се в него химикали, разрушаващи озоновия слой. Пак потребители изискаха доставчикът на яйца за Макдоналдс да не използва антибиотици при храненето на кокошките.
· В Ямбол потребители принудиха частен хлебозавод да направи пълна дезинфекция на складовете и машините си, след като в продукцията му бяха открити миши изпражнения.



Няма коментари:

Публикуване на коментар